Det tömmar vi på!

Ge mig dina tömmar så skall jag tala om för dig hur du rider din häst.
Det är ganska intressant, efter alla hästar och ponnyer som jag kört så finns det ingen individ som uppför sig likadant. Här avslöjas hästens styrkor och svagheter och inte minst om du är herre över din häst. Eller om hästen är herre över sin ryttare. Tömkörning handlar till stor del om ledarskap och är ett utmärkt verktyg för ryttare som vill samarbeta med sin häst för att nå bättre resultat i sadeln. Från backen kan du också göra alla rörelser du behöver för att styrka din häst och förbereda den för svårare dressyrarbete. Från backen kan du också gymnastisera den med mindre hoppövningar och samlingar som stärker galopp och balans. Bästa resultatet får man om man kombinerar tömkörningsjobbet med uppsutten ridning. Det jobbet hästen gör på tömmen hänger kvar ett bra tag om du kan tillvarata det i sadeln.

Alla som har på sin lott att rida in eller rida till en unghäst borde kosta på sig några timmar i veckan för att med tömmens hjälp underlätta kommunikationen med den unga hästen. Att som förälder lära sig tömköra barnens ponny ger ett mervärde för alla tre och kan minska många svårigheter i ponnyridningen och hjälpa barnet att hitta rätt i arbetet med sin ponny.
 
Jag har praktiserat detta sedan 1960 talet då jag fick min första unghäst, det är sen dess det verktyg som fungerat allra bäst i såväl motionsarbete som dressyrarbete eller konvalescens jobb. Prova du också och ge inte upp i början om det är svårt. Du kan också kontakta mig för hjälp om du vill  Det tömmar vi på !

 
 



 

Kommentera här: